DISCOGRAPHY

 

 

Discografia (1979-2016)

Oggi Poesia Domani (Audiorivista Baobab 3, Reggio Emilia, 1979);

Il Dolce Stil Suono (Audiorivista Baobab 4, Reggio Emilia, 1980);

Sep-tic (Audiorivista Vec 7, Maastricht, 1980);

Ulise's Dog (Audiorivista Vec 9, Maastricht, 1981);

Hark (Audiorivista Vec 14, Maastricht, 1982);

Voooxing Poooêtre (LP 33, Comune di Bondeno, 1982);

The Voice (Audiorivista Area Condizionata 2, Forte dei Marmi, 1983);

Mail Music (LP 33, Ed. Armadio Officina, Monza, 1983);

Nuovi Segnali (Audiotape, Ed. Maggioli, Rimini, 1983);

Poema Larsen (45 giri, 3Vi Tre, Cento, 1983);

Audio Child (Audiotape, Ed. Gajewski, Amsterdam, 1984);

Tracksound (Audiotape, Ed. Tracce, Pescara, 1984);

To post a tape (Audiotape, Minimart, Cesson, 1984);

Italics Environments (LP 33, Ed. Armadio Officina, Monza, 1985);

Polipoesia (45 giri, 3Vi Tre, Cento, 1985);

Antologia Polipoetica (Audiotape, STI Ed., Zaragoza, 1986);

Inter K-7 '87 (Audiotape, Ed. Le Lieu, Québec, 1987);

Spagna-Messico-Italia (LP 33, 3Vi Tre Pair, Cento, 1988);

Past & Modern Sound Poetry in Italy (Audiorivista Slowscan 8, Hertogenbosch, 1988);

FIRA 89 (Audiotape, RNE, Madrid, 1989);

Storia della Poesia Sonora (Audiorivista Baobab 18, Reggio Emilia, 1989);

Baobab Festival (Audiorivista Baobab 19, Reggio Emilia, 1990);

FIRA 90 (Audiotape, RNE, Madrid, 1990);

Baobab Italia 1990/91 (Audiorivista Baobab 21, Reggio Emilia, 1992);

Building Plans & Schemes  - Radio Art & Telephone Networking (Audiotape, Radio Omroep, Limburg, Holland, 1993);

L'in-canto del verso  (Audiorivista Baobab 23, Reggio Emilia, 1994);

Italia 1995 (Audiorivista Baobab 27, Reggio Emilia, 1995);

Momo 1 (Audiotape Momo, Ed. Rouge et Noir, Frosinone, 1996);

Prospettiva 4, in Wirrwarr di Umberto Petrin (CD, Splasc(h) Records, 1996);

Radio Art (CD, Harta Performing, Monza, 1997);

Europafestival '97 (Voce recitante, in Vedo dove vado di A. Poce e A. Lora Totino, CD, Ed. Hermes, Ferentino, 1997);

Opérette d'artistes, (CD, Fractal Music, Production Station Mir, Hérouville St. Claire, France, 1998);

Elettrocabaret - Riletture futuriste di Giovanni Fontana (CD + libretto d’artista, Edizioni Farsettiarte, Prato, 1999);

Flash Opera (CD, Ed. Hermes, Ferentino, 1999);

Il gioco delle voci (CD allegato al volume Chorus, Ed. Piero Manni, Lecce, 2000);

Homo Sonorus, An international anthology of sound poetry (volume con 4 CD, The National Center of Contemporary Art, Kaliningrad Branch, Russia, 2001);

La voce in movimento (Momo 2, CD allegato al volume omonimo), Ed. Rouge et Noir, Frosinone, 2003;

Verbivocovisual – Antologia di poesia sonora 1964-2004, CD allegato a “Il Verri”, n° 25, Ed. Monogramma, Milano, 2004;

Erratum #4. Sound review. Noise + Art + Poetry (3 CD, Edited by Erratum Musical, France, 2004);

Krikri 2006 (CD, Ed. Krikri, Gand, Belgium, 2006);

Il mondo è stato riconsiderato. Poesie italiane del secondo Novecento (CD a cura di Endre Szhàrosi, Bölcsész Konzorcium HEFOP Iroda, Budapest, 2006)

Per le segrete stanze (CD allegato al catalogo Wunderkammern, Artpages, Isernia-Napoli, 2007);

Stanza segreta, CDrom, Le son d’amour – Leçon d’amourDoc(k)s 5/8, Akenaton production, Ajaccio, 2008) ;

Ex macchina ricordi, CD a cura di Pierre-André Arcand, Avatar – Ohm, Québec, 2008;

Piedigrottesco 2009, “Futurismo – 100 anni”, Stagione dei concerti del Conservatorio di Frosinone, Ed. speciale del Conservatorio, Frosinone, 2009 [con Luca Salvadori al pianoforte preparato];

I prati del paradiso, Stagione dei concerti del Conservatorio di Frosinone, Ed. speciale del Conservatorio, Frosinone, 2009 [testi di Aldo Palazzeschi su musica di Giancarlo Cardini, voce recitante di G. Fontana];

Sento [dunque suono, DVD allegato alla rivista In pensiero [Digit “in pensiero”], n° 02, gennaio/giugno, 2009 [Michelangelo libri, Roma].

Hypervox, antologia sonora 1968-2009, CD allegato al volume Testi e pre-testi, Fondazione Berardelli, Brescia, 2009;

Épidémie, DVD allegato a “Doc(k)s”, 4ème Série, n° 13/14/15/16, Edition Akenaton, Ajaccio, 2011;

Corpo a corpo, CD allegato a “The New Lotta Poetica”, n° 1/2012, Fondazione Sarenco e Parise Editore, Cunettone ai Colli;

Epigenetic poetry, LP 33 rpm, booklet attached, “Recital”, Los Angeles, U.S., 2016;

Cellar, compilation celebrating five years of Recital, CD, "Recital", Los Angeles, U.S. 2017.

 

 

GIOVANNI FONTANA - EPIGENETIC POETRY

Giovanni Fontana - Epigenetic Poetry ESCAPE='HTML'

 

LP rpm - Recital 20 -First Edition
includes
• 16 page 9″x9″ pamphlet with 3 critical essays:

“Hypervox and electrophonic mask” by Giovanni Fontana
“Giovanni Fontana: Poetry as Action and Sound” by Patrizio Peterlini
“Giovanni’s Adventures in Mediumland” by Jean-Pierre Bobillot

Color images (score excerpts, artwork, etc.)
and Program Notes written by Giovanni Fontana

• Remastered for vinyl by Sean McCann
• Digital download coupon (WAVs / MP3s)

An anthology documenting the sound works by the Italian sound poet Giovanni Fontana (b. 1946). These pieces, dating from 1968 – 2014, are scarcely available; culled from cassette magazines and art-book compendiums, along with two unreleased recordings.

Fontana has been a pioneer of Italian visual poetry, sound poetry, and experimental theater since the mid-1960’s. Together with peer Adriano Spatola, Giovanni worked on the publication Tam Tam (founded in 1972). He also rode in the same wagon as Arrigo Lora-Totino, splicing, pasting, and folding the compass of Italy’s intermedia.

In one light, Fontana’s voice erects a brutal and guttural effigy of man, primitive and hermetic. Yet, stepping to the side – one can see the thin strands of support bolstering such combustibles. As chested-strings of a piano, Fontana strikes firmly across the resonating spread of discovery and acceptance.

In addition to voice; jaw-harp, guitar, whistle, piano, and harpsichord are featured in these recordings, though the musical elements are secondary to the voice. Mouth, throat, and even nose [Poema a naso features a microphone inserted in the nostril] take the stage-light.

The interconnection between Giovanni’s visual and audio artwork is significant. Words twist and dissolve; blotted with ink, soaring across an empty score.  This album acts as a frame for these 14 pieces, which can be seen as they are heard – spilling from speakers as letters meeting paper.

 

Marco Palladini, "Tutte le voci in movimento di Giovanni Fontana", su "Malacoda - webzine di lotta per un'alternativa letteraria e culturale", anno 2, n° 10, 2016

 

Epigenetic Poetry booklet ESCAPE='HTML'

Booklet allegato a "Epigenetic Poetry" - cover